HELP PAKISTAN


Ramadan voor Dummies

Het is vandaag de eerste dag van Ramadan voor mij. En zoals altijd krijg ik in de eerste week van Ramadan een stortvloed aan vragen, die een copy/paste-actie lijken te zijn van het jaar ervoor. Dus om deze groep op-korte-termijn-geheugen opererende mensen tegemoet te komen, heb ik een top 10 vragenlijst (met beknopte antwoorden) voor dummies opgesteld.


vraag 1: Wat is Ramadan?
Ramadan is de negende maand uit de Islamitische kalender, waarin de moslims vasten.

vraag 2: Waarom vasten jullie?
De Ramadan behoort tot de 5 zuilen van de Islam, waar elke moslim zich aan hoort te houden. Naast het feit dat je vast uit gehoorzaamheid, vast je ook om:

  • jezelf discipline aan te leren
  • dankbaar te zijn voor wat je hebt
  • niet toe te geven aan je lusten
  • je mentaal en fysiek te reinigen
    • stabielere bloeddruk
    • stabielere suikerspiegel
    • het gif dat zich opslaat in het vet wordt grotendeels verwijderd
    • je overwint slechte gewoontes (vb roken)
  • etc...

vraag 3: Hoe lang vasten jullie?
Over het algemeen dertig dagen lang van voor zonsopkomst tot zonsondergang

It is related on the authority of Abû Hurayrah (radiyallâhu `anhu)
who said: Allah's Messenger (sallallâhu `alayhi wa sallam) stated:
"Begin fasting with the sighting (ru'yat) of the hilâl (the crescent
moon), and end your fast with its sighting (ru'yat). But if (due to
atmospheric conditions) it is hidden from you, then you should fast
thirty days."
(Muttafaqun `alayh ? from Bukhârî and Muslim)

vraag 4: Wajjoow zo lang?
Ja

vraag 5: Wat mag niet tijdens het vasten?
Heel kort: niet eten, drinken, roken en the s-word

vraag 6: Maar mag je dan ook geen....
Nee, ook geen halal vlees en ook geen water en het mag wel weer na het ontvasten (ook 'the s-word').

vraag 7: Wie zijn uitgesloten van het vasten?
Kinderen en mensen voor wie het vasten een negatief effect op het lichaam zou hebben (denk aan zwangere vrouwen, zieken en oudere mensen), zogende vrouwen, reizigers, etc...

vraag 8: Krijg je dan geen honger?
Jawel

vraag 9: Wat is Iftaar?
Het ontvasten bij zonsondergang

vraag 10: Wat is het suikerfeest?
Een feestelijke afsluiting van deze gezegende maand

| More

  1. trishna
    Goede uitleg voor mensen die er niet zoveel begrip voor hebben. Maar een vraagje: hoezo een bloedige doch feestelijke afsluiting ?
    05-10-2005 12:49

  2. Umar
    goed opgemerkt :-) kwam even in de war met offerfeest. bij deze geupdate
    05-10-2005 18:31

  3. Qasim
    Goed stuk man, ook handig voor de niet moslims zodat ze begrijpen wat ramdan inhoudt.
    05-10-2005 13:01

  4. Shafqat
    Als men met vragen bij mij komt dan verwijz ik ze wel naar je blog Umar.
    05-10-2005 19:10

  5. Khadija
    Handig, dank je wel. zal komende tijd goed van pas komen...
    05-10-2005 21:03

  6. Nurdien
    Zo, nu hoef ik het niet nog een keer allemaal uit te leggen aan mijn vrienden (wat ik overigens wel met plezier deed)
    06-10-2005 13:00

  7. Tim
    Goeie entry Umar. Nou ben ik misschien een beetje naïef, maar mag je als moslim gewoon vloeken als het geen ramadan is?
    06-10-2005 13:55

  8. Jawad Asghar
    Nee eigenlijk niet (maar veel doen het wel)

    De ramadan is meer een reminder en het is de bedoeling is dat je de volgende 12 maanden ook je slechte gewoontes probeert af te leren.
    06-10-2005 14:46

  9. Tasneem
    Hmm.. dit is ook een erg goeie, maar dan in het engels http://www.bbc.co.uk/birmingham/content/articles/2005/09/
    27/idiots_guide_to_ramadhan_faith_feature.shtml
    06-10-2005 15:07

  10. Umar
    Tim:

    Vloeken mag ook niet buiten Ramadan. Komt eigenlijk neer op de vraag: "Moet je buiten de Ramadan om God niet dankbaar zijn dan?"
    Zeer zeker wel en om ook dat besef in je op te wekken, vast je dus.

    Jawad heeft het wel goed onder woorden gebracht: De Ramadan laadt je weer op en doet het besef weer in je opleven.
    07-10-2005 10:31

  11. Adeel
    umar, ik heb een aantal klasgenoten weten door te verwijzen naar je artikeltje.

    x: "Adeel.. jij ook koffie?"
    ik: "Nee dankje, ik vast"
    x: "Oh maar dan mag je toch wel drinken?"
    ik: UMARRRRR!!!!! :-)
    07-10-2005 16:32

  12. Umar
    Haha... ik had niet verwacht dat jij ooit koffie zou afwijzen.
    Maar ben blij dat dit stuk je nog van pas is gekomen :-)
    07-10-2005 23:31

  13. Naila
    Goeie Umar,

    xal m een keer printen en in een les gebruiken ;p Wat zijn de kosten voor copyright?

    Wat ik ook altijd erbij zeg als ik vragen over Ramadan krijg is dat er in elke religie wel gevast wordt (althans, zou moeten volgens de voorschriften). Alleen gebeurt het vasten in een andere vorm, redenen voor het vasten zij vrijwel hetzelfde - refreshen van lichaam en geest.

    Om de een of andere reden begrijpen niet-moslims het dan beter, omdat ze er dan enige herkenning in vinden.

    Nog een gezegende Ramadan : )
    08-10-2005 09:56

  14. Umar Mirza
    Dank je wel. Jij ook nog een gezegende Ramadan toegewenst en moge Allah (swt) je vasten accepteren.

    Wat copyright betreft: Ja, die is er... als je het wilt behandelen in je les vind ik het geen probleem.

    Wassalaam,
    Umar
    10-10-2005 12:03

  15. Hatip
    Ait, goed uitgelegd man!!
    ooit eens over na gedacht Islam voor dummies te schrijven? :-P
    08-10-2005 17:01

  16. Umar Mirza
    grappig dat je dat zegt

    De categorie waar ik het in geplaatst heeft, heet ook 'Islam voor dummies'.

    Dus de overige delen zullen straks dus op deze link te lezen zijn:

    http://www.wijblijvenhier.nl/...egories/2-Islam-voor-dummies
    10-10-2005 12:17

  17. Sharon
    Nu ben ik ook gelijk wat wijzer geworden:)
    Ben zekf geen moslim maar werd naar deze paggina verwezen voor een duidelijk uitleg
    08-10-2005 20:57

  18. Basema
    Het is eindelijk goed gelukt om een kort maar krachtig uitleg te geven, want ik word elke jaar moe van al die vragen, dezelfde vragen meestal.
    Maar ik heb een opmerking, weet ik niet of Umar het per abuis heeft vergeten, de ongestelde vrouwen, die horen bij de vrijgestelden groep mensen. just a reminder, that?s all
    Salaam :-)
    09-10-2005 10:37

  19. Umar Mirza
    *Nee, ik ben het niet per abuis vergeten. Ik heb er ook 'etc...' bij geplaatst. Het ging met dit stuk van mij meer om de mensen het gevoel van en achter Ramdan te doen begrijpen. En dan wil ik niet per se alle zaken zoals voorgeschreven behandelen.

    Maar ik geef je totaal gelijk. Ook ongestelde dames hebben vrijstelling van het vasten en moeten die achteraf weer inhalen.

    Walaikumsalaam
    10-10-2005 12:09

  20. Aladin
    VRAAG 2

    ?O gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.? Soera al Baqara, 183

    Letterlijk opdat u taqwa zult ontwikkelen, godsvrees zult hebben...
    09-10-2005 13:27

  21. Michelle
    asalaam aleikum,

    een duidelijke uitleg, mag ik hem kopiëren en op mijn weblog plaatsen??

    asalaam aleikum
    10-10-2005 11:13

  22. Umar Mirza
    Walaikumsalaam

    Ja, dat mag je zeer zeker van mij. Het is natuurlijk een must dat alle misvattingen omtrent Ramadan de wereld uit geholpen worden.

    Wassalaamalaikum

    PS: leuke weblog
    10-10-2005 12:12

  23. latifa
    Assalamoe aleikoem, leuk stukje, alleen wel een klein foutje....
    We vasten namenlijk niet vanaf zonsopgang tot zonsondergang, zoals algemeen gedacht wordt. Het vasten is vanaf de eerste ochtend schemering (dit is ongeveer anderhalf uur voor zonsopgang)
    wa salaam
    15-10-2005 15:13

  24. Umar Mirza
    Ik heb zonsopkomst staan en zonsopkomst heeft in de volksmond ook weer een subjectieve smaak.
    Feitelijk geef ik je dus gelijk. Het is idd VOOR zonsopkomst. Laat ik het dan maar updaten. Dank je wel Latifa
    15-10-2005 16:28
    (Homepage)
  25. Anoniem
    ik ben een stuk wijzer geworden
    12-05-2006 10:21

  26. Paul
    #10
    Toch vind ik dit geen gekke vraag voor een niet moslim , ik stond zelf ook te kijken toen Mahmoud me vertelde dat zelfs water niet kan.
    Dat kan toch niet goed zijn, je lichaam heeft toch veel vocht nodig?
    11-06-2006 08:12

  27. Joëlla
    Ik vind het wel opmerkelijk dat vrouwen die ongesteld zijn ook niet mee mogen doen. Omdat ze dan onrein zijn ofzo? Dat ze dan niet aan dit feest van reinheid mogen meedoen? En sorry dat ik zoveel vraag, maar hoe zit dat dan met inhalen. Moeten andere uitzonderingen dat ook doen?
    In ieder geval voor de informatie zover, ik vind het boeiend om als niet-moslim te lezen!
    15-06-2006 21:40
    (Homepage)
  28. Nordin
    @ #20 Joëlla

    Even uit mijn hoofd:
    Een vrouw die ongesteld is, mag niet de Qoran aanraken, niet bidden, niet vasten, etc... Inderdaad omdat je dan onrein bent.

    Ze mogen wel aan het feest meedoen, zolang ze maar niet de handelingen verrichten die ze niet mogen... dus zo'n beetje weer dat rijtje. De vrouwen zijn op dat moment als het ware gevrijwaard van het bidden en hoeven de gebeden ook niet in te halen. De gemiste vastendagen moet ze wel weer inhalen.
    16-06-2006 10:21

  29. Hendrik Jan Bakker
    @ #20 Joëlla, er bestaat onder moslims geen overeenstemming over de vraag of vrouwen gedurende de menstruatie de koran mogen aanraken c.q. lezen, en of ze dan de moskee binnen mogen gaan. Tijdens de bedevaart mogen ze aan alles meedoen, behalve de rondgang om de Ka'ba (tawaaf), omdat die als 'gebed' wordt opgevat (en natuurlijk de 'rnomale' gebeden).
    16-06-2006 11:33
    (Homepage)
  30. Joëlla
    Mogen ze zelfs niet bidden? Poeh zeg..
    Toch weer interresant om te horen.
    Zijn er nog andere tijden dat mensen onrein worden gezien bijhalve als een vrouw ongesteld is?
    16-06-2006 16:12

  31. kevin
    Begrijp het niet zo goed, dus na zonsondergang en voor zonsopgang mag je dan weer doen wat je wilt dus ook tanden poetsen,gel aandoen,make up aandoen, enz...??pls help me...
    23-09-2006 15:56

  32. Fil
    @ 24

    Klopt, je probeert tussen zonsop- en afgang zo veel mogelijk afstand te nemen van het 'wereldse'.
    23-09-2006 17:10

  33. 2ba
    Make- up mag gewoon tijdens het vasten, ja eigenlijk niet van het geloof helemaal niet maar het is niet mis om mak- up op te doen en gel in je haar denk ik...
    25-09-2006 19:13
    (Homepage)
  34. Ir..
    Eehm..
    Ikk wil ook meedoen xD
    Ikk ben geen Moslim..
    Maar weet iemand nouw over welke zonsondergang / opgang hebbe..
    Ikk bedoel.. Hier in Nederland of die van Turkije
    Van hoe laat tot Hoe laat..??
    25-09-2006 21:33

  35. Naila
    @IR.. (#27):
    Leuk dat je mee wil doen!! Ik had ook een katholiek vriendinnetje die een paar dagen meevastte, da vond zij echt een bijzondere ervaring.
    Wellicht dat het voor jou ook heel bijzonder zal zijn :-)

    De zonsopgang en zonsondergang van de plek waar je je bevindt. Dus als je nu hier in Nederland bent, dan is het wel handig om deze tijden aan te houden :-) Ben je toevallig op vakantie in Turkije .. je begrijpt het principe wel ;-)

    Succes!! En laat weten hoe je het hebt ervaren!!
    27-09-2006 12:05

  36. Vito
    Mag je tijdens het vasten wel je tanden poetsen?
    29-09-2006 07:28

  37. Naila
    @Vito:
    Volgens 'Raymann is laat' niet :-)
    29-09-2006 12:48

  38. aicha
    Ik wil jullie vooral eerst bedanken voor deze goeie uitleg!! ik ben degene dankbaar die ons de weg leidt ons meer uitleg geven en antwoorden zo weten we hoe het moet! hamdulah deze tijd heb je geen excuus meet om moslim te worden er bestaan overal antwoorden in alle talen! we kunnen over al heen met onze vragen!
    nogmaals danku
    26-10-2006 17:15

  39. vera
    Goede uitleg, maar ik heb nog een vraag.
    Mijn vriendje is namelijk Islamitisch en doet dus ook mee aan de Ramadan. Hij zegt dat hij de hele maand geen vrouwen aan mag raken, maar dit vind ik op internet nergens terug. Is het waar? Ik bedoel, ik weet dat geslachtgemeenschap niet mag (niet als de zon op is tenminste) maar bijvoorbeeld een kusje op zijn wang of handen vasthouden of gewoon elkaar vasthouden?
    Alvast bedankt!
    31-08-2007 18:31

  40. Arfan
    ^als hij zo streng is, moet je aan hem vragen waarom hij uberhaupt een vriendin heeft ;--)
    31-08-2007 21:46

  41. Nina
    heey, ik had een vraagje, mijn vriend is ook aan het vasten. Je mag iig niet het bed in duiken samen (overdag) maar wat dan wel, mijn vriend is een beetje onduidelijk. En ik vind het een beetje raar om te vragen.
    13-09-2007 13:17

  42. Herman Kolkman
    Je bent toch hoop ik wel getrouwd met hem? Anders kan jij ook wel stoppen met de ramadan dacht ik.
    13-09-2007 13:52
    (Homepage)
  43. Mohammed
    Beste Nina,


    Je mag buiten ramadan ook niet met elkaar het bed in duiken zo lang je niet getrouwd bent ;-).

    Maar laten we het erop houden dat je vriend om zoals het in Mattheüs 26: 40-41 staat in een bepaalde geestestoestand verkeerd ;):


    de geest is gewillig maar het vlees zwak



    (Betekenis: van goede wil zijn maar verleidingen niet kunnen weerstaan.)


    Dit mag niet in de Ramadan overdag betreffende sex:


    Sexual intercourse or other sexual contact (or masturbation) that results in ejaculation (in men) or vaginal secretions (orgasm) in women.


    Indien dat gebeurt, is je vasten ongeldig:


    Sexual intercourse during fasting is forbidden and is a great sin. Those who engage in it must make both qadaa’ (make up the fasts) and kaffarah (expiation by fasting for 60 days after Ramadan or by feeding 60 poor people for each day of fast broken in this way). According to Imam Abu Hanifah, eating and/or drinking deliberately during fast also entail the same qadaa’ and kaffarah.



    Wat wel mag:


    Kissing between husband and wife is allowed in fasting, but one should try to avoid it so that one may not do anything further that is forbidden during the fast.


    Bovenstaande geldt alleen gedurende zonsopkomst en zonsondergang na zonsondergang en voor de zonsopkomst mag men naar hartelust seksen ;-).


    Als je volgende keer met zulke praktische vragen zit kijk dan op deze site:


    http://www.islamonline.net/english/index.shtml



    Met vriendelijke groet,




    Mohammed Mufti van Voorschoten tot aan Wassenaar en weer terug ;-)
    13-09-2007 14:30

  44. pfft.
    en niet te vergeten!! de vergeving voor alle zonden van het afgelopen jaar:)
    weer rein het nieuwe jaar in .
    26-09-2007 23:49

  45. johan
    Een vraag:
    een kennis van mij was een jaar geleden tijdens de Ramadan in Egypte. Zij vertelde dat er 's avonds door de rijkeren maaltijden werden aangericht voor de armen.
    Is dat algemeen in de islamitische wereld?
    Gebeurt er ook iets dergelijks in Nederland?
    29-09-2007 00:30

  46. Mohammed
    Beste Johan,


    Dat heb ik ook gehoord van vrienden die in Egypte waren tijdens de Ramadan. Of dat ook het geval is in de rest van de Islamitische wereld? Ik denk het wel maar zo massaal als in Egypte dat zou ik niet durven zeggen.

    http://www.middle-east-online.com/english/?id=22376


    Ik weet niet of er zoiets gebeurd in Nederland. Verleden jaar was ik met twee vrienden in Brussel tijdens de Ramadan. Tegen de tijd dat het Iftar was togen we naar een straat ( rue Maurice Lamoyant ik hoop dat ik het zo goed spel) om daar in één van de vele Marokkaanse eetgelegenheden het vasten te verbreken. Toen we aankwamen zagen we dat het overal bijna alle tafels bezet waren en we moesten eerst een aantal gelegenheden af voordat we ergens een plaats konden vinden. Het vreemde was dat alle tafels al gedekt waren en daarop al uitgestald harira ( soep), dadels, brood, melk en gekookte eieren. Wij vonden dat vreemd maar toen het tijd was om het vasten te verbreken een we iedereen zagen toetasten besloten wij maar te volgen. Na afloop liepen we naar de kassa om af te rekenen waarop de man achter de toonbank zei dat dit niet hoefde aangezien dit als sadaqqa (gift uit religieuze overtuiging) werd gedaan. De meeste mensen die hiervan gebruik maakten waren Marokkanen maar we zagen ook veel autochtone Belgen en Afrikanen ( Congo etc) die meeaten.



    Met vriendelijke groet,


    Mohammed
    29-09-2007 02:12

  47. M.
    20 Joëlla om je vraag te beantwoorden. Het niet hoeven meedoen als vrouw aan de ramdaan is een gunst van God. Het verchilt natuurlijk per vrouw hoe je je voelt tijdens je periode, maar ik zou er niet aan moeten denken om dan te moeten vasten. Bijvoorbeeld als je veel last hebt van krampen en je hebt een paracetemol nodig of je wilt iets warms drinken. Dus vandaar dat het wordt beschouwd als dagen dat je je niet lekker voelt en dus ben je gevrijwaard van het vasten net zoals mensen die zich ziek voelen of zwanger zijn of te oud zijn of het lichamelijk niet aankunnen. De dagen dat je ongesteld bent geweest behoor je wel in te halen, maar daar heb je heel het jaar voor en je mag dus zelf bepalen wanneer je het inhaalt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het gebed. Je bent als vrouw tijdens je periode gevrijwaard van het gebed en hoeft het ook niet in te halen. Het is Islamitische gebed bestaat uit een aantal houdingen die niet fijn zijn om te verrichten als je buikkramp hebt of last hebt van je onderrug enz. Dus het is een gunst van God dat je hier tijdens deze periode van gevrijwaard bent. Natuurlijk kan je wel andere gebeden verrichten die louter geestelijk worden verricht zoals Dikr enz.

    Groetjes,
    M.
    30-09-2007 13:02

  48. Bas
    Ik wens alle moslims een goede en sterke Ramadan toe.

    Zelf ben ik geen moslim maar respect voor andere geloven begint bij het wensen van een welgemeend succes in een moeilijke periode.
    01-09-2008 09:04

  49. vastende
    @Bas
    Bedankt!
    01-09-2008 10:37

  50. Jacqui
    Ik heb ook een vraag: tot welke leeftijd worden kinderen nog kinderen genoemd. en mag je echt geen water voor een paracetamol als je ziek bent?
    Ik werk op een middelbare school dus wil ik dit graag weten.
    01-09-2008 12:56

  51. AiichA
    Selam Umar

    Kwam per toeval op jou site terecht,heb onder genot van vers bakkie koffie de pagina gelezen.

    Ik wens ieder eerlijk en goed moslim een gezegend ramadan toe.

    Saygilar!!
    01-09-2008 13:28

  52. just a girl
    jacqi:

    bij de meiden zijn ze geen kinderen meer als ze menstrueren en de jongens baard in hun keel. meestal is het tussen 12 en 15 jaar dat ze echt vasten.

    maar misschien dat iemand anders een betere uitleg heeft.

    groet
    01-09-2008 16:09

  53. Karen
    Beste makers en lezers,
    Voor een artikel dat ik schrijf over multiculturele thuiszorg zocht ik info over de Ramadan en kwam hier terecht. Geweldig dat er op deze manier begrip over en weer gekweekt wordt! (ook de m.c. thuiszorg is ontstaan door behoefte aan begrip) Ik heb nog wel één vraag: op welke dag is dit jaar de Ramadan begonnen?
    Groeten en bedankt.
    02-09-2008 11:34

  54. Sterre
    @ Karen

    De Ramadan is gisteren begonnen, op 1 september 2008.

    Mabrouk Ramadan aan iedereen!
    02-09-2008 19:06

  55. Marie-Jose
    Wat houdt dat vasten eigenlijk in als er na zonsondegang schranspartijen zijn?
    03-09-2008 22:13

  56. Thijs
    Hahaha, ik Hollandse jongen (overtuigd Agnost) doe dit jaar voor het eerst mee met het vasten, niet uit geloofsoverwegingen, maar omdat ik mij afvroeg wat de moslims meemaken. Dit omdat ik veel moslims ken, die tijdens de ramadan, heel anders zijn in hun doen, maar vooral in het laten :-D. Mij valt het nu nog mee, maar we zijn er nog niet :p mis alleen mijn "biertje voor het slapen gaan"
    04-09-2008 01:19

  57. David
    Goed om te weten! Een goeie vriend van me die moslim is (ik zelf niet), wist me nooit goed uit te leggen hoe het zat met ramadan maar heb nu het gevoel dat ik wat meer inzicht heb. En zo zie je maar weer; zelfs na drie jaar is dit stuk nog handig voor de leken :-) Succes met de ramadan en veel plezier gewenst alvast voor het suikerfeest!
    04-09-2008 08:15

  58. hanan
    heyy ik wou even zeggen dat je het goed hebt uit gelegdt dan kan ik het ook altijd het zo zeggen en maar heb een vraag mag je tijdens ramadan make-up ??
    05-09-2008 22:26
    (Homepage)
  59. Anoniem
    Dit is mijn eerste ramadan en gek genoeg voel ik geen honger niks geen dorst, geen knorrende maag. En ik heb tonnen energie.


    Van die make-up tijdens ramadan geen idee, ik draag enkel een klein beetje oogpotlood, dat draag ik nu ook. Een klein beetje onopvallende make-up gebruiken?
    12-09-2008 19:24

  60. EV
    Lijkt me lastig als je in Lapland bent ofzo: als de ramadan in de zomer valt gaat de zon niet onder en mag je ca. 30 dagen helemaal niks eten en drinken etc. (vooral dat niet drinken (en eten) lijkt me erg ongezond, de meeste mensen kunnen wel even zonder de rest), en in de winter gaat de zon niet op en komt er van vasten niet zoveel terecht. Of zijn er in dat soort gevallen afwijkende regels?
    29-09-2008 07:29

  61. Salma
    hahhah idd. Ik lees je artikel nu pas, maar gelijk heb je. Maar ik denk dat je tegen de tijd van de volgende Ramand weer zo iets in de aandacht moet brengen:P
    11-05-2009 09:58

  62. Nestor-F
    Dat de ramadan periode gunstig werkt op bloeddruk en suikerspiegel is duidelijk onjuist. Ik zal me hier beperken tot de suikerspiegel omdat dit het duidelijkst is.
    Het is een alom bekent feit dat een suikerpatiënt bij voorkeur de maaltijden moet spreiden over de dag. Dit geeft de patiënt de meeste kans op een juiste suikerspiegel.
    Dat onthouding van enig voedsel op de dag en je vol proppen daarna goed is voor je suikerspiegel is ten ene male onmogelijk. Dit is ook mede de oorzaak dat veel allochtonen vaak onnodig veel last hebben van deze ziekte en onder druk van hun godsdienst hun eigen lichaam beschadigen.
    Uw Nestor-F
    19-08-2009 23:29

  63. Dirk
    Uuuh...nergens om hoor, maar ik snap die heisa niet rond het vasten. Men doet als of het topsport is of zo....je kan toch gewoon 's avonds eten en drinken? Het enige dat gebeurd is het omdraaien van het dag en avond ritme toch?
    21-08-2009 13:55

  64. Wilbert
    Da's leuk hoor die uitleg voor dummies. Maar wat ik graag zou willen weten, wat is de historische grondslag voor de Ramadan, hoe is de Ramadan ontstaan en/of welke historische gebeurtenis herdenk je of herinner je tijdens de Ramadan? Wie nam ooit het eerste initiatief voor de Ramadan en vooral... waarom?
    21-08-2009 20:53

  65. Amal
    Ik vind deze informatie heel handig voor tijdens de ramadan ik zelf ben moslim en 12 jaar.Ik wilde elke keer heel graag weten wat precies de ramadan inhoud want nders vast ik terwijl ik niet weet waarom dan moet ik elke keer aan mijn ouders vagen wat houd de ramadan in ze leggen het me wel uit maar het was toch al die tijd niet duidelijk genoeg voor mij.
    Nu eindelijk wel.
    21-08-2010 14:40


Je kunt nog 1500 tekens toevoegen

Email adressen worden niet getoond en zijn alleen zichtbaar voor de blogger.

Om het posten door robots tegen te gaan, gelieve de letters die je in het plaatje ziet over te typen. Je commentaar wordt enkel gepost wanneer de letters overeen komen. Je browser dient cookies te ondersteunen (standaard staat dit aan), of je commentaar kan niet geverifieerd worden.

CAPTCHA


BBCode is toegestaan

[b]Vetgedrukte tekst[/b]
[i]Schuingedrukte tekst[/i]
[u]Onderstreepte tekst[/u]
[img]Afbeelding[/img]



Iets te melden? Check onze drie gouden R-egels:

Respect: Speel niet op de persoon, toon respect voor andermans mening. Discriminerende, racistische of haatzaaiende reacties, alswel beledigingen en bedreigingen (direct of indirect) worden verwijderd.

Relevant: De reactie moet betrekking hebben op de inhoud van de column waaronder de reactie wordt geplaatst. Reacties die de zin van een artikel of discussie betwisten worden verwijderd . De reactie mag geen reclame uitingen bevatten.

Raak: Reageer terzake, in begrijpelijk en leesbaar Nederlands. Pleeg geen inbreuk op andermans auteursrechten. Kopieer geen lappen tekst van elders maar plaats, indien relevant, links die naar andere websites verwijzen.