HELP PAKISTAN


Het Boerka-bedrog

Ik vraag me af hoe ze op zo’n origineel idee kwamen. Een verslaggever van 101tv (digitale kanaal van BNN en publieke omroep) test de behulpzaamheid en vooroordelen van Amsterdammers als de dame een zakje sinaasappelen op straat laat vallen. Eerst in haar ‘normale’ kleding en daarna in een boerka. Uit het filmpje blijkt dat ze geen hulp krijgt in een boerka en wel in de normale kleding. Dat is toevallig net het resultaat waar de makers op hadden gehoopt.

Alhoewel, het resultaat en de werkelijkheid dat men een beetje manipuleert. Want het zou natuurlijk schokkend zijn als zou blijken dat Amsterdammers zelfs een mevrouw in boerka zouden helpen. Gelukkig laten de Amsterdammers zich niet piepelen. Want een cameraman van AT5 nam de reportage op en zag dat de vrouw in boerka wel degelijk werd geholpen. Sterker nog, de programmamaker van 101tv hield zelf mensen tegen die de vrouw wilden helpen. Ronduit schandalig.

Zie hier de manipulatie en de ontmaskering:

| More

  1. rmzn
    "ik heb zelf niets tegen burqa's mn familie draagt ze ook" reactie van het meisje in Burqa.. wel erg kwalijk als je dan meedoet aan bedrog..

    rmzn
    08-03-2008 09:21

  2. Zulfo
    Wordt de hele locale- en wereldpolitiek niet gedomineerd door list en bedrog waarbij de media één van de belangrijkste instrumenten daartoe is?
    Welcome to the real world.
    08-03-2008 09:41

  3. Chadidjah
    @ Zulfo,
    Helemaal mee eens Zulfo en ik zou er nog aan toe willen voegen:
    "Zij, die niets te zeggen hebben doen dikwijls de meeste moeite om hun leegte te demonstreren in de media".
    MvG
    08-03-2008 10:03

  4. Jan
    ReFlex,

    de YouTube video speelt niet, maar ik heb het elders al gezien. Zo'n verslaggever is geen verslaggever, maar een manipulator. Dat komt onder 'verslaggevers' steeds meer voor, merk ik, dat ze hun eigen bla-bla'tje boven de realiteit stellen. Ze zeggen dan tegen mij dat het modern is.

    Een normale reactie als iemand op zo'n manier en op deze plek sinaasappelen op straat laat vallen is géén. Geen reactie. De daad van het op die plek laten vallen van sinaasappelen op straat en dan ook nog eens zowat op de grond gaan liggen is namelijk niet normaal. Het is niet midden op een sinaasappelmarkt, het roept als alles goed gaat een reactie van ‘dit is verdacht' op. Kortom, eventueel 0900 8844 bellen.

    Wees voorzichtig. Je kent de feiten niet, alleen maar wat filmpjes. De koran maant tot geduld en terughoudendheid.

    De werkelijkheid is waarschijnlijk dat mensen mensen helpen en dat zij zich niet laten tegenhouden door boerka's of whatever. Maar, zodra mensen merken waar zij werkelijk mee te maken hebben kan het zijn dat ze niet helpen. Een voorbeeld - maar dan in negatief - is de ingenieurs van de ovenbouwers in een recente aflevering van ‘In Europa'. En de regering in Vichy. Kijk ernaar, als je iets wilt begrijpen van het recente Europa.

    Er was eens een verslaggever die een konijntje (kinderspeelgoed) bij zich had en het konijntje neerlegde wanneer foto's van ellendige taferelen werden gefotografeerd. Er zijn ook recent verslaggevers die beeldmateriaal bewerken om een boodschap te overdrijven.

    De verantwoordelijken voor de verslaggevers van het door jou gehekelde incident moeten op het matje. Wat gebeurt er? Zij roepen ‘mea culpa', maar gaan wel onterecht vrijuit.

    Ondertussen gaat het nergens over. Nederlandse burgers verlenen hulp aan wie dan ook om hen heen in nood verkeert. Dat is de traditie en het is zelfs in organisaties verankerd, zoals de politie, brandweer, artsen en andere zorg- en hulpverleners.

    Natuurlijk helpen Nederlanders een mens in een boerka.

    Het wordt anders als het mens in de boerka eisen begint te stellen aan de helpers, zoals niet-moslims veroordelen, uitsluitend hulp aanvaarden van een vrouw, whatever. Dan gaat het wél mis.

    Jan
    08-03-2008 11:11

  5. elma
    Ongelooflijk zeg. Wat goed dat er net een cameraploeg aanwezig was om te laten zien wat er echt gebeurde. Ben het helemaal met Jan eens dat de verantwoordelijken hiervoor op 't matje zouden moeten worden geroepen!

    Grappig trouwens dat niemand in 't filmpje opmerkt dat dat zij draagt helemaal geen burqa is maar een niqaab :-) tot zover journalistieke deskundigheid.
    08-03-2008 13:04

  6. Simon
    De regisseur is al ontslagen. Het was gisteren ook een onderwerp in 'de leugen regeert'.
    08-03-2008 13:11

  7. Isma'il Abushams
    Het grootste probleem dat ik hier mee heb is dat de keer dat er wel sprake is van discriminatie er gezegt zal worden " Het zal wel in scene gezet zijn ... '
    Ik denk trouwens niet dat het het bedrog was welk de verslaggever zijn baan koste , maar het feit dat hij zo stom was zich erbij te laten betrappen ...
    08-03-2008 14:40

  8. Boerk 4 life
    volgens mij is het gewoon een doorgestoken kaart en een samenwerking van at5 en 101. Ik bedoel maar je merkt toch een ander cameraploeg op.

    101 insteek was om aan te tonen dat Boerka vrouwen door de NL maatschappij als heel pervers en onmenselijk wordt geacht.

    105 insteek de boerka vrouw wordt door de NL maatschappij gewoon als normaal geacht.

    Samenwerking van 101 n 105
    insteek de media bedriegt ons met manipulatietechniek op zo de NL bevolking op te steken. Wees op je hoede dus.



    comment van mij erbij: NLders waaronder alle moslims ook aan toebehoren wij zijn een nederlands lichaam en horen zo te fungeren. We helpen elkaar ondanks de diversiteit. Stop met die onzin dat autochtonen heel anti islamitisch zijn. Het zijn mensen met een heel open en warme hart en blijven moslims helpen wanneer nodig. tuurlijk zijn er ook idioten maar maak niet de zelfde fout als hun door iedereen over een kam te scheren.
    08-03-2008 15:10

  9. Junaid
    Ik snap die verontwaardiging niet. Allereerst is het een jongerenprogramma met enig sarcasme. Iemand die het boek van Joris Luyendijk genaamd "Het zijn net mensen" heeft gelezen weet dat iedere medium zich hieraan schuldig maakt. Iedereen creeert een eigen waarheid. Laat de verantwoordelijken van de de NOS, Elfde Uur, Telegraaf etc. allemaal ontslaan worden.

    En niemand heeft het over het punt dat gemaakt werd. Namelijk het feit dat onze Burka/Niqaab vrouwen wel degelijk te maken hebben met agressie en verbaal geweld in de Nederlandse maatschappij. Wie dit durft te ontkennen, is blind voor datgene wat er in de maatschappij gebeurt.

    En daar ging het programma over en die kwestie is door niemand aangekaart.
    08-03-2008 17:39

  10. Piet
    @ jan # 4
    "Natuurlijk helpen Nederlanders een mens in een boerka."

    Ik weet zeker dat jij heel elegant de helpende hand had aangeboden, en dat siert je. Ben het met die zin helemaal eens. ;-) Of het nou opzet was of niet, het toont maar weer eens aan dat je niet blindelings op de media kan vertrouwen. En dat geldt voor zowel de linkse als rechtse media.
    08-03-2008 17:40

  11. Jan
    Piet, nee in dit geval zou ik enige afstand gehouden hebben, want het tafereel was niet normaal. Maar als ik bijvoorbeeld een ongeval zie gebeuren dan bied ik de hulp die ik kan bieden, een boerka zou geen verschil maken. Ik denk wel dat een boerka het werk van hulpverleners niet makkelijker maakt.

    Junaid, daarom noem ik het ANP ook wel het 'Absoluut Niet Publiceren'. Wat betreft agressie tegen mensen met een boerka, dat begint bij de koran. De boerka is een mededeling 'ik houd mij aan de koran'. Wie de koran gelezen heeft weet, dat het een oorlogsverklaring aan de niet-moslisms betekent. De eenvoudigste oplossing is de mededeling niet te doen, dus geen boerka aan te trekken en ook niet met andere symbolen van de islam te koop te lopen. Nog beter is overbrengen dat je niet achter de volledige koran staat.

    Ik vind het overigens rare lui die vrouwen in boerka op de grond laten zitten met sinaasappelen om zich heen. De primair verantwoordelijken zijn niet de filmmakers zelf, maar degenen bij 101TV die deze mensen in dienst hebben en kennelijk de straat op sturen voor dit soort grappen, in plaats van hen te instrueren wat je als verslaggever wel en niet kunt doen. Het zijn degenen die 101TV runnen die hun conclusies zouden moeten trekken.

    Jan
    08-03-2008 19:53

  12. abufarah
    jans reactie maar completement negeren? of toch... ja toch effe op reageren:
    "de boerka is een mededeling: ik houd mij aan de koran"
    -1- er komt geen boerka voor in het filmpje, maar een niqaab (boerka is blauwe juten zak uit afghanistan)
    -2- noch niqaab noch boerka komen voor in de koran; er wordt gesproken over djilbaab, hijaab etc maar niet over niqaab of boerka.
    -3- niqaab of gezichtsbedekking is geen verplichting maar een aanbeveling.
    (Maar Allah weet dit het beste.)

    Samenvattend: de boerka is dus een mededeling: ik draag geen niqaab en houd mij niet per sé meer of minder aan de koran als een meisje met een hijaab of een jongen met een flinke baard en wijde kleding.

    Hmm. Die samenvatting klinkt heel wat minder catchy. ;-)

    En verder wil ik nog toevoegen dat ik van Mokum houd en van de mensen aldaar.

    mvrgr
    08-03-2008 21:17

  13. Branko Collin
    Rectificatie van 101.tv staat hier. Die is inmiddels anders dan wat de zender op AT5 zei, omdat de directie er pas na AT5 belde achterkwam dat de regisseur gelogen had.
    09-03-2008 12:26
    (Homepage)
  14. Branko Collin
    En onder "hier" stond dus een link, maar die werd er uitgefilterd. Ik probeer het nog een keer: http://www.101.tv/page/nieuws/52718
    09-03-2008 12:27
    (Homepage)
  15. Mohammed
    Beste Luitjes,

    Zo'n "grap" als die van 101tv moet je niet in zionistan uithalen kan vervelende gevolgen hebben:


    Going under cover: the Jewish women who are taking the veil


    http://www.timesonline.co.uk/...ddle_east/article3499122.ece


    Met vriendelijke groeten,


    Mohammed Boubkari
    09-03-2008 13:13

  16. Turkse..in..tha..house
    Salaam,

    media speelt een belangrijke rol in de samenleving... daarom is het echt belangrijk dat ze ook serieus omgaan met hun rol. Kijk dit is pas real:

    http://www.erfgooiers-huizen.nl/...=793&cHash=533279f270

    De blijdschap van een NL docent, bij het krijgen van een prijs van een moslima :-)
    09-03-2008 16:01

  17. jo
    @ Mohammed,
    Moest je vandaag nog even uiting geven aan je afkeer van Israel (door jou zo geliefd "Zionistan" genoemd)?

    ..........Zo'n "grap" als die van 101tv moet je niet in zionistan uithalen kan vervelende gevolgen hebben:
    Going under cover: the Jewish women who are taking the veil...........

    Oh, en die 'vervelende gevolgen'; "People in cars driving by often stop and stare. Some people are rude — they shout things at me because they think I am Arab,”

    Shock zeg!!

    Echt in proportie met de 'vervelende gevolgen' voor dames in Middle Eastistan die het niet zo nauw nemen met kleding voorschriften......Iran en SA enzo.

    Zoals je ziet Mohammed; ik had vandaag nog geen uiting gegeven aan mijn afkeer die ik momentheel voel tav het Midden Oosten (minus Israel...zal wel die verdomde Amerikaanse kultuur zijn die mij verpest heeft.)
    09-03-2008 21:07

  18. Mohammed
    Beste Jo,


    Inderdaad ik heb een hartgrondige hekel aan zionistan daar kom ik openlijk vooruit en ik zal geen moment ongelegen laten om mijn afkeer te laten blijken :-). Iets wat ik overigens gemeen heb met veel joden en ex-zionisten ;-). Maar er is een groot verschil tussen mijn hekel aan zionistan en jouw Islamofobia. Ik beweer nergens dat het zionisme inherent is aan joden of dat zionistische daden te wijten zijn aan het jodendom of daarvan een direct gevolg zijn of maar iets te maken hebben met joodse culturen, gebruiken en gewoonten. Kortom ik generaliseer niet noch hou ik er simplistisch ideeën op na te aanzien van Joden en het Jodendom. Ik bezie zionisme als een politieke ideologie wat het ook is! Daarnaast weet ik een heleboel meer over zionistan dan jij ooit over het Midden Oosten, de Islam of de moslims zult weten. Jouw reacties van de afgelopen maanden hier getuigen daarvan. Misschien een idee om eens wat te gaan lezen genoeg boeken geschreven door uitmuntenden westerse wetenschappers die jou daar het één en ander over kunnen leren. Misschien dat je dan op een zelfde manier kunt kijken naar de Islamitsche wereld als ik naar zionistan kijk ;-)


    Met vriendelijke groeten,


    Mohammed Boubkari
    09-03-2008 21:47

  19. Johan
    Late we niet weer Israel er bij halen Mohammed. Die discussie voeren we wel een andere keer.

    Ik vind het zeer fout hoe 101tv zou willen hebben aantonen dat vrouwen(dat mogen we wel aannemen toch?) in niqaab of burqa niet door autochtone Nederlanders zou worden geholpen bij zo'n voorval.
    Het in scene zetten van zo'n voorval vind ik niet verkeerd. Juist het aansproren van omstanders om door te lopen en niet de vrouw te helpen is verkeerd en gaat voorbij aan het doel.
    10-03-2008 16:49

  20. jo
    Beste Mohammed,

    Wow Mohammed, je hebt een opgeblaen ego zou ik zeggen. De mijne is ook niet klein maar jij overstijgt bijna iedereen op deze site hier.

    .........Inderdaad ik heb een hartgrondige hekel aan zionistan daar kom ik openlijk vooruit en ik zal geen moment ongelegen laten om mijn afkeer te laten blijken..........

    Waarom reageer je dan zo gekwetst als anderen hartgrondige hekel uitspreken? Is jouw 'hekel' rechtvaardiger denk je?



    ...... Iets wat ik overigens gemeen heb met veel joden en ex-zionisten........

    Self loathing noemen ze dat. Dat is ook een heel populair verschijnsel onder de westerse elite en nog nauwelijks te observeren onder de moslims.



    ...... Maar er is een groot verschil tussen mijn hekel aan zionistan en jouw Islamofobia...........

    Nee hoor Mohammed, dat maak je jezelf maar wijs en probeer je anderen ook aan te praten. Daarnaast gooi je natuurlijk het geliefde islamofobia in het rond. Begrijp je inmiddels niet dat hoe meer je die term in het rond gooit hoe meer dat een lachertje wordt?? Ik voel mij niet gekwetst hoor. Als jij je er beter door voelt, power to you.



    ..........Ik beweer nergens dat het zionisme inherent is aan joden of dat zionistische daden te wijten zijn aan het jodendom of daarvan een direct gevolg zijn of maar iets te maken hebben met joodse culturen, gebruiken en gewoonten.
    Kortom ik generaliseer niet noch hou ik er simplistisch ideeën op na te aanzien van Joden en het Jodendom..........

    Ha, ha, ..... ik vind dit toch wel super grappig; je generaliseert niet. Kom op Mohammed. Je kunt het woord Israel niet eens door je keel krijgen of hier neerschrijven. Ben nieuwschierig of jij van mening bent dat de staat Israel geen bestaansrecht heeft.
    Je generaliseert en rationaliseer (doen we allemaal hoor, daar kun je als mens bijna niet om heen.)



    ........Ik bezie zionisme als een politieke ideologie wat het ook is!............

    Precies. Net zoals ik islam als een ideologie zie die zich verpakt in een religieus jasje.


    ...... Daarnaast weet ik een heleboel meer over zionistan dan jij ooit over het Midden Oosten, de Islam of de moslims zult weten.....

    Dat kan best waar zijn Mohammed. Soms kan een mens teveel weten en dan raakt men verward. Heb jij daar nooit last van?


    ......... Jouw reacties van de afgelopen maanden hier getuigen daarvan. Misschien een idee om eens wat te gaan lezen genoeg boeken geschreven door uitmuntenden westerse wetenschappers die jou daar het één en ander over kunnen leren. Misschien dat je dan op een zelfde manier kunt kijken naar de Islamitsche wereld als ik naar zionistan kijk .........

    Ik lees meer dan genoeg Mohammed. Soms denk ik dat ik daardoor mijn gezonde verstand op spel zet. Dat is het soor elitaire idee dat alleen de wel ontwikkelde mens goede beslissingen kan maken. Zoals jij vast wel weet is dat zeker niet waar. We lezen en zoeken natuurlijk ook allemaal wel informatie die ons denkbeeld bevestigd en als je al willig bent om je eigen vooroordelen te onderzoeken dan nog schieten we daarin vaak tekort.

    Onze reakties naar elkaar zijn natuurlijk ook meer 'welles/nietes' dan inhoudelijk.

    Getuigd op het moment van weinig overredings kracht aan beider kant niet?

    Mvg
    jo
    10-03-2008 17:18

  21. Herman Kolkman
    Waar ik dus echt doodziek van wordt is wat Waris Dirie in Belgie is overkomen. Prachtige weldenkende mensen die alleen vanwege hun huidskleur niet voor vol worden aangezien. Dergelijke vormen van racisme vind ik nu verschrikkelijk.
    11-03-2008 15:00
    (Homepage)
  22. Simon
    #Herman, als je haar behandeling door de belgische politie bedoelt dan moet je maar eens op de site van Karin Spaink kijken want die is ook walgelijk behandelt door de belgische politie (zoek maar eens op 'klotenknijper' en 'karin spaink') maar blank als een lelie. De belgische gendarmes hebben een slechte reputatie.
    11-03-2008 17:10

  23. Herman Kolkman
    Alleh, mon ami Simonneke, maar zuks danwel nie van't vlaamse ras he.
    12-03-2008 09:58
    (Homepage)
  24. aleem
    nice job reflex,
    Alhoewel ik nog nooit van ATv5 heb gehoord heb ik nu toch een zekere vorm (extra) respect voor diegenen die dit hebben uitgezonden, hoe bedoel je op heterdaad betrapt..

    wslm,
    aleem

    media;can't live without them nor with them..
    12-03-2008 14:02

  25. Simon
    #Herman, ze klinken wel Vlaams .... :-)

    http://www.spaink.net/varia/Rijkswacht.html
    12-03-2008 15:14

  26. m
    Jesus wat een vreselijk verhaal van spaink, is zo'n krachtig voorbeeld van racisme en tegelijkertijd van solidariteit. Enige reden dat zij en haar vriend ook werden aangepakt had natuurlijk niets te maken met de willekeur van de politie maar alles te maken met hun moed en feit dat ze die enge gasten betrapte op wat ze waarschijnlijk gewoon waren te doen: intimideren van allochtonen maar zonder veel problemen want niemand-los van dit soort uitzonderingen-maakt er echt protest tegen of komt tegen dat onrecht in opstand. Dit is niet zo typisch belgisch trouwens, vorig maand gebeurde iets vreselijks met een 15 jarige turkse jongen die door de politie bond en blauw is geslagen omdat ze hem door zn uiterlijk voor crimineel aanzagen... helaas geen belangrijk nieuws, was hij maar joods of homo geweest, dat is dit soort mishandeling nog wel aan te klagen vanuit een terechte kritiek. Al het andere is gewoon ouderwets 'politiek correct' of 'slachtofferisme' waar we in nederland niet mee lastiggevallen willen worden. Hoe zei Bos het ook weer? 'we moeten meer polariseren!'
    13-03-2008 15:56

  27. Herman Kolkman
    Goh m, ben ik het toch nog af een toe een beetje met je eens. Alhoewel dat de aaname van jou dat die Turkse jongen alleen maar vanwege zijn turkse uiterlijk in elkaar is geramd uiteraard ook gewoon een vooroordeel van jou kan zijn. Net zoals ik aanneem dat Waris alleen maar vanwege haar kleur zo is behandeld, maar waarschijnlijk zit dat zo stuck in our frozen mindsets dat we cannot loes that up. Ik nie van m'n armchair, and joe van where you opperate.
    Regards,
    Herman
    14-03-2008 11:36
    (Homepage)

Je kunt nog 1500 tekens toevoegen

Email adressen worden niet getoond en zijn alleen zichtbaar voor de blogger.

Om het posten door robots tegen te gaan, gelieve de letters die je in het plaatje ziet over te typen. Je commentaar wordt enkel gepost wanneer de letters overeen komen. Je browser dient cookies te ondersteunen (standaard staat dit aan), of je commentaar kan niet geverifieerd worden.

CAPTCHA


BBCode is toegestaan

[b]Vetgedrukte tekst[/b]
[i]Schuingedrukte tekst[/i]
[u]Onderstreepte tekst[/u]
[img]Afbeelding[/img]



Iets te melden? Check onze drie gouden R-egels:

Respect: Speel niet op de persoon, toon respect voor andermans mening. Discriminerende, racistische of haatzaaiende reacties, alswel beledigingen en bedreigingen (direct of indirect) worden verwijderd.

Relevant: De reactie moet betrekking hebben op de inhoud van de column waaronder de reactie wordt geplaatst. Reacties die de zin van een artikel of discussie betwisten worden verwijderd . De reactie mag geen reclame uitingen bevatten.

Raak: Reageer terzake, in begrijpelijk en leesbaar Nederlands. Pleeg geen inbreuk op andermans auteursrechten. Kopieer geen lappen tekst van elders maar plaats, indien relevant, links die naar andere websites verwijzen.